Koulutusta liikennejärjestelyihin

Tilapäisten liikennejärjestelyjen toteuttaminen vaatii useiden osa-alueiden hallitsemisen.

Kaikki lähtee suunnittelupöydältä. Ensinnäkin on tunnettava käytössä olevat ja kuhunkin kohteeseen soveltuvat liikenteenohjauslaitteet. Kokenut suunnittelija osaa laatia tarkoituksenmukaisen suunnitteluohjelmiston avulla kohdekohtaisen liikennejärjestelysuunnitelman, joka ottaa huomioon mm. kohteen erityispiirteet, kaikkien kulkutapojen mahdolliset kiertoreitit, tarvittavat liikenteenohjauslaitteet ja niiden suunnat sekä eri työvaiheiden vaiheistukset. Tilapäiset liikennejärjestelyt on tarpeen sovittaa yhteen työmaan aluesuunnitelman ja muiden lähialueiden työmaiden kanssa, jotta suunnitelmien ristiriidoilta vältytään.

Tilapäisten liikennejärjestelyiden ja katualuevarausten suurimmat kustannukset muodostuvat jo suunnittelupöydällä, kun järjestelyjen periaatteet lyödään lukkoon. Tästä syystä on erityisen tärkeää panostaa suunnitteluvaiheessa myös kustannusten hallintaan. Lisäksi on hyvä huomata, että tilapäisten liikennejärjestelyiden suunnittelu poikkeaa pysyvien liikennejärjestelyjen suunnittelusta. Tilapäisissä kohteissa on tärkeää panostaa järjestelyjen yksinkertaisuuteen ja selkeyteen sekä erityisesti optiseen ohjaukseen, koska meillä Suomessa on ympäri vuoden sellaisia sää- ja keliolosuhteita, että etenkin autoilijoiden on vaikea havaita muuttuneita ajolinjoja tai muita liikenteen käyttäjiä pimeällä ja sateella.

Kun suunnitelmat ovat valmiit, on vuorossa lupaprosessin hoitaminen. Liikennejärjestelysuunnitelman hyväksyttämisen prosessi on erilainen Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Tampereella, Jyväskylässä, Turussa tai vaikkapa Oulussa. Yhteydenpito lupaviranomaisen kanssa sujuu hyvin, kun suunnitteluun ja proaktiiviseen kommunikointiin panostetaan. Lupaviranomaisen rooliin kuuluu huolehtia arvokkaan infraomaisuuden kunnosta sekä liikenteen turvallisesta sujumisesta myös työmaiden aikana. Tämän takia viranomaiset ovat usein kiinnostuneita suunnitelman ja toteutuksen laadusta, eikä suinkaan urakoitsijoiden työtä vaikeuttaakseen. Kaikkien intressin tulisi olla sama: mahdollisimman häiriöttömät olosuhteet myös työnaikaisissa tilanteissa.

Lupaprosessin hoitamisen jälkeen päästään itse toteutusvaiheeseen, jolloin kohteeseen asennetaan suunnitelmien ja lupapäätöksen mukaiset liikenteenohjauslaitteet. Asennusvaihe on yleensä haastava, ja tässä vaiheessa työn turvallisuuteen on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Liikenteenohjauslaitteiden asennusjärjestyksellä voidaan vaikuttaa myös asentajien turvallisuuteen merkittävästi. Huolella tehty asennussuunnitelma lisää asennusturvallisuutta sekä vähentää kohteessa asennusvaiheen hämminkiä liikenteenkäyttäjien parissa.

Kun järjestelyt ovat kertaalleen toteutettu, on hyvä suorittaa järjestelyille säännöllisesti tarkastus, jossa käydään läpi sekä liikenteenohjauslaitteiden asemointi ja kunto. Vilkkujen ja valaistuksen akkujen vaihdot ym. ylläpitotehtävät on tärkeää vastuuttaa, jotta ne eivät jää tekemättä. Rapakeleillä myös puhtaanapito on tärkeää, ettei heijastavat pinnat peity lian alle.

Työn valmistumisen jälkeen järjestelyt puretaan ja alueet ennallistetaan. Yleensä tässä vaiheessa viimeistään huomataan, mikäli aloitusvaiheessa ei ole tehty alkukatselmusta kohteessa, tai sitä ei ole dokumentoitu. Lähtökohta on, että alue luovutetaan takaisin siinä kunnossa kuin se on ennen työtä ollutkin. Mikäli vaikkapa reunakivet repsottavat ja päällysteessä on vaurioita, eikä näitä ole dokumentoitu alkukatselmuksessa, on urakoitsijan yleensä vaikea osoittaa että virheet eivät johdu heidän töistään.

Meillä Awarella on laaja kokemus tilapäisten liikennejärjestelyjen hoitamisesta sekä viranomaisyhteistyöstä. Koulutamme mielellämme erilaisia organisaatioita tilapäisten liikennejärjestelyiden hoitamisessa entistäkin paremmin. Koulutukset ja valmennukset räätälöidään kunkin organisaatioon tarpeisiin, joten voit ottaa matalalla kynnyksellä meihin yhteyttä sitoumuksetta, niin katsotaan yhdessä mikä olisi juuri teille sopiva ratkaisu.

Jaa artikkeli:

Related Posts

Tarvitsetko suunnitelman tekoon tyyppikuvia?