Kuten kaikessa, myös liikennejärjestelyissä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Joku tosin voisi lohkaista että hyvin suunniteltu on vielä kokonaan tekemättä, mutta väitän että hyvän suunnitelman pohjalta tekeminen on kyllä huomattavan paljon helpompaa kuin paikan päällä ”lonkalta vetäminen”.
Valtakunnallisella tasolla lupakäsittelijät ja tarkastajat jakavat yhteisen murheen. Murhe on liikennejärjestelysuunnitelmien laatu. Usein katulupia yritetään hakea ilman minkäänlaisia suunnitelmia, usein niitä on raavittu kasaan paintilla tai powerpointilla tuhertaen. Tällaisten suunnitelmien luettavuus on työlästä, joten aikaa tuhlaantuu sekä ”suunnittelijalta” että tarkastajalta.
Kaikista paras lopputulos syntyy, kun ammattitaitoinen suunnittelija laatii kohdekohtaisen liikennejärjestelysuunnitelman yhdessä sovittujen periaatteiden mukaisesti. Tällöin otetaan huomioon kohteen nykytilanne ja tarpeet sekä ympäristön erityispiirteet rajoituksineen. Yhteensovittamiselle on varattava aikaa, mikäli työmaan vaikutusalueella on muitakin työmaita käynnissä tai käynnistymässä. Ammattitaitoinen suunnittelija ottaa kaiken tarvittavan huomioon puolestasi, jolloin voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi rauhassa.
On kuitenkin tekijöitä, jotka mielellään hoitavat itse rakennustyön ohella myös liikennejärjestelyt suunnitelmineen ja lupaprosesseineen. Tällöin kannattaa hyödyntää valmiiksi laadittuja tyyppikuvia, joita tarjoillaan esimerkiksi Helsingin kaupungin nettisivuilla täältä:
Valmiista tyyppikuvista soveltamalla päästään huomattavasti parempaan lopputulokseen kuin omaa taiteellista luovuutta hyödyntämällä ilman suunnittelukokemusta. Mikäli kuvankäsittelyohjelmalla vielä liittää tyyppikuvan työmaa-aluetta kuvaavaan karttapohjaan, niin lopputuloksen onnistumisedellytykset kasvavat merkittävästi.

