Tilapäinen liikennejärjestelysuunnitelma on erityistä ammattitaitoa vaativa suunnitelma, jonka laatimista ei kannata hutaista vasemmalla kädellä kiireessä. Hyvin laadittu suunnitelma on monesti niin yksinkertaisen näköinen, että saattaa syntyä vääränlainen mielikuva siitä, että suunnitelma on ollut helppo tehdä.
Kaikissa kohteissa ei luonnollisestikaan tule huomioitavaksi kaikki mahdolliset tekijät, mutta kaikissa suunnitelmissa niiden mahdollinen esiintyvyys tulee kuitenkin tarkistaa. Suunnitteluvaiheessa tarkistettavia kohtia ovat mm.
- Kaikkien kulkutapamuotojen poikkeusreitit on huomioitu
- Esteettömyys eri kulkureittien osalta on huomioitu
- Työmaan vaikutukset joukkoliikenteeseen on huomioitu
- Liikennevalojen läheisyydessä mahdolliset tunnistesilmukat on huomioitu
Suunnitteluvaiheessa käydään usean kohdan tarkistuslista läpi, jotta mikään tärkeä tekijä ei jää huomioimatta suunnittelupöydällä. Toteutusvaiheessa muutokset voivat olla vaikeampia, ja ainakin aiheuttavat ylimääräistä hämmennystä työmaan ympäristössä mikäli muutoksia joudutaan tekemään myöhemmin kiireessä ja hallitsemattomasti.
Liikennejärjestelysuunnitelman laatimisen jälkeen haetaan katulupaa kunnan lupaviranomaiselta. Vaikka Suomessa on tehty valtakunnallisesti paljon töitä lupaprosessien yhtenäistämiseksi, niin Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Turku, Tampere, Jyväskylä, Oulu, Kuopio, Kotka, Rovaniemi ja kaikki muutkin kunnat edellyttävät jokainen omanlaistaan menettelyä katulupien suhteen. Liikennejärjestelyiden toteuttaminen eri kunnissa on sujuvaa, kun tuntee paikalliset ohjeistukset ja huolehtii keskusteluyhteydestä lupaviranomaisen kanssa.
Lupapäätöksen jälkeen tulee huolehtia, että varsinainen toteutus tehdään suunnitelmien mukaisesti. Työn edetessä on hyvä tarkastella säännöllisesti työmaan tilannetta. Onko ilmennyt muutoksia suunnitelmien päivittämiselle, onko työmaalle varattu alue mahdollisimman tiivis ja mahdollisimman häiriötön ympäristön liikenteelle?

Suunnitelmissa on hyvä käyttää aina johdonmukaista symboliikkaa ja värikoodeja, jolloin niitä on helppoa ja nopeaa lukea. Pohjakartta kannattaa valita esitettävän suunnitelman mukaisesti siten, että se on mahdollisimman havainnollinen, sisältäen riittävästi tietoa mutta ei liikaa. Suunnitelmat on hyvä laatia mittakaavaan, jolloin erilaisten etäisyyksien mittaaminen ja pinta-alojen laskeminen on mahdollista.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle apua. Aware Group palvelee sinua kaikissa liikennejärjestelyihin liittyvissä asioissa koko Suomen alueella, joten ota rohkeasti yhteyttä kun tarvitset liikennejärjestelyihin erikoistunutta luotettavaa kumppania.
 
								 
															
